Waarom online gokken aan populariteit wint onder Nederlandse spelers

Nederland is een serieuze speler in de wereldwijde game-industrie

De online game industrie in Nederland is aan het exploderen en groeit nog steeds door tegen alle trends in met de huidige tegenwind in de economie. Het aantal spelers op de goksites zoals idealecasinos.nl groeit de laatste paar jaren snel en het lijkt wel steeds steeds sneller te gaan. Met de opkomst van online, standaard en serious games zijn ook de Nederlandse game bedrijven gericht op allerlei soorten spellen van action, tot sport van arts tot gokspellen, flink gegroeid. De software games bedrijven zijn in de afgelopen vijf jaar verdubbeld in het aantal medewerkers. Het onderwijs in Nederland is hierin ook specifiek ingericht om ondersteuning te bieden door cursussen en curricula te verstrekken aan de (nieuwe) medewerkers in de software sector.

Terwijl de markt voor allerlei spellen gericht op vertier nu nog worden gedomineerd door buitenlandse bedrijven, is een kanteling gaande daar de Nederlandse bedrijven zich verder aanpassen op markten zoals serious en casual games. Spil Games is het grootste online spelplatform in Nederland. De websites van Spil Games trekken maandelijks 130 miljoen unieke bezoekers. Bovendien is Zylom, dat in 2006 werd overgenomen door RealNetworks, een van de Europese marktleiders in casual games.

Twee onderscheidende trends

Op mondiaal niveau zijn er twee hoofdtrends te onderscheiden:

  • Allereerst brengt de vooruitgang van game hardware grafisch aantrekkelijkere games.
  • Ten tweede maken snellere en wijdverspreide communicatienetwerken het mogelijk om meer geavanceerde games online te spelen.
  • Ten derde wordt de markt in Nederland geliberaliseerd vanaf 2021; en dus mag je gok spellen spelen in Nederland

De groeiende aanwezigheid van breedband- en 3G-netwerken verbetert de internettoegang en leidt tot meer gebruik van sociale netwerkplatforms en mobiel internet (en mobiele apparaten). In de game sector hebben geleid tot de opkomst van Massive Multiplayer Online Games (MMOG's) en mobiele en sociale casual games (zoals World of Warcraft, telefonisch gamen en Farmville). Daarnaast worden ook de gok spellen steeds beter gemaakt en is er steeds meer mogelijk in deze spellen. Nu in Nederland vanaf 2021 de spel industrie wordt vrijgegeven zal dit tot veel betere gok spellen gaan leiden.

Serious games

Een andere recente trend is de ontwikkeling van Serious Games. Serious games zijn simulaties of games die worden gebruikt voor educatieve doeleinden. Deze games kunnen worden gebruikt bij wervingsprocessen, BHV-training of het oefenen van vaardigheden variërend van autorijden tot het uitvoeren van operaties.

Sleutelaspecten en sterke punten

  • In 2009 bedroeg de wereldwijde omzet van de game-industrie meer dan € 60 miljard. Dit is € 18 miljard meer dan de filmindustrie.
  • De ontwikkelkosten van een game van topkwaliteit bedragen gemiddeld circa € 5 miljoen. Bovendien kunnen marketinguitgaven de totale uitgaven gemakkelijk verdubbelen.
  • De Nederlandse overheid ondersteunt bedrijven bij het aantrekken van financiering. De Nederlandse overheid biedt garanties voor zakelijke en zakelijke leningen, microfinancieringsfaciliteiten en ondersteuning voor durfkapitaalfondsen die in technologie investeren.
  • In Nederland zijn diverse incubatorfaciliteiten voor media- en IT-bedrijven aanwezig. De Dutch Game Garden in Utrecht is de enige incubator die zich uitsluitend richt op het bieden van ondersteuning aan startende gamebedrijven.
  • In Nederland zal vanaf 2021 de gok spel industrie vrij worden gegeven voor de bedrijven die een vergunning hebben om te mogen spelen

Feiten

  • De Nederlandse game-industrie groeit. In 2010 waren er 173 gamebedrijven in Nederland met in totaal 2.300 medewerkers. De totale omzet van de Nederlandse game-industrie werd in 2009 geschat op 145 miljoen euro.
  • De kernactiviteit van de meeste Nederlandse gamebedrijven is de ontwikkeling van games (30% van de respondenten), gevolgd door advertisement game / game-portals (20%) en publish & development (17%).
  • De verkoop van games in Nederland is de afgelopen jaren snel gestegen. In 2009 waren er 9,3 miljoen gamers in Nederland, op een totale populatie van 16,5 miljoen. De Nederlandse markt voor game had in 2009 een omvang van € 931,6 miljoen, een stijging van 18,9% in vergelijking met 2008. Gemiddeld is de marktgrootte sinds 2004 met 19,4% per jaar gegroeid. De markt voor games hardware groeide bijzonder snel (24,9 % per jaar), terwijl ook de markt voor online gok games een snelle groei doormaakte (15,6% per jaar).
  • De online gok spellenmarkt in Nederland is de derde grootste van Europa. De Nederlandse online gok spellen markt omvat 12,2% van de West-Europese online game markt.
  • Het snelst groeiende segment van Nederland is de markt voor gok spellenreclame, die naar verwachting in de periode 2010-2014 jaarlijks met 15,6% zal groeien.
  • Van de gamesegmenten zal het segment voor online games naar verwachting het snelst groeien (9,1% per jaar), gevolgd door de markt voor draadloze games (7,7%) en de markt voor consolegames (5,4%).